پوشاک آرمان
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مد مفهومی، آوانگارد و معناگرا

  • امروزه در صنعت مد اصطلاح جدیدی به نام “مفهوم مد” مطرح شده است که هدف آن نشان دادن پوشش یا کل اعضای بدن فرد نیست ، اما این رشته از مد با اهداف جدیدی همراه است که از فلسفه نیز تغذیه می کنند ، و دیدگاه های متنوع و جالب توجهی را به حوزه مد اضافه کرده است. در ادامه به معرفی و توصیف اهداف بنیانگذاران این رشته در مد می پردازیم و آثار آنها را مرور می کنیم.

    Conseptual Art“؛ هنر مفهمومی

    هنر مفهومی نظریه هنری در ایالات متحده و اروپا در سال ۱۹۶۵ است که در هنرهای مینیمالیسم در جوامع پسامدرن و در زمینه هنر ، مجسمه سازی و برنامه ریزی شهری به کار گرفته شد. در این تئوری ، ایده هنرمند بر کار نهایی او ارجحیت دارد. تمام عناصر به کار رفته در این نوع هنر با بیان نامحدود خلاقیت سر و کار دارند. همچنین بیان جدیدی از تعریف مخاطب ارائه می شود زیرا هنرمند در این زمینه معتقد است که “اول ذهن مخاطب باید به چالش کشیده شود و پس از دیدن اثر به فکر فرو رود تا احساسات او” نیز به مرور کلی موارد خاص بپردازد .

    مد مفهومی از رویا تا واقعیت

    بسیاری از شاخه های حوزه مد مانند سایر رشته های صنعتی میان رشته ای شده اند و در دهه های اخیر شاهد تغییرات چشمگیری در صنعت مد و لباس بوده ایم که یکی از آنها مفهوم مد مفهومی است. مد مفهومی به شاخه ای از هنر مد گفته می شود که در آن لباس از عملکرد واقعی خود فاصله می گیرد و می کوشد پیام مهمی از خالق آن را به خود اثر به مخاطب برساند.

    مد مفهومی از رویا تا واقعیت

    تمام ویژگی های لباس طراحی شده به روشی مفهومی حاکی از دیدگاه زیبایی شناسی و فلسفی است و مخاطب را با رویکرد معنایی درگیر می کند. استفاده از این لباس ها برای استفاده در دنیای واقعی نیست ، بلکه با هدف تعمیم ایدئولوژی و نهادینه سازی روشی در فرهنگ ، تفکر و آداب و رسوم یک جامعه است. در طراحی لباس به شیوه ای مفهومی ، سعی در نشان دادن احساسات و افکار اصیل انسانی است و از بدن فرد نمایندگی آن به عنوان ابزاری برای رشد معنوی و روحیه کار استفاده می شود.

    مد مفهومی: پیوند هنرهای تجسمی و مد

    در این زمینه از طراحی ، هنرمند تلاش نمی کند تا کارکردهای اصلی خود را از بین ببرد ، بلکه سعی می کند از لباس به عنوان یک وسیله هنری برای مخلوط کردن مرزهای اندیشه ، تخیل ، معنویت و صفات استفاده کند و ابزار او علم ، فناوری و حتی فن آوری است. هستند. همچنین هرگونه تجسم لباس منبع تخیل ذهن خالق است که از این طریق به آن عینیت داده می شود. تخیل و خلاقیت نیاز به مد مفهومی دارد تخیل و خلاقیت هنرمند اولین عناصری است که برای ایجاد لباس Conpecial استفاده شده است. مقوله ای که به وضوح می توان آن را در طراحی های هنرمندانی چون حسین چلایان یافت. در ایجاد این نوع لباس ، منبع اصلی الهام بخشیدن آنها عناصر اصلی در طبیعت و حتی مسائل اجتماعی جامعه است که در آن نیازهای جهان زنان و افکار آنها جمع می شود.

    مد مفهومی: پیوند هنرهای تجسمی و مد

    یاویی کوساما، خالق نقطه های رنگی

    از جمله هنرمندان مشهور این سبک هنرمند ژاپنی “یاوی کوساما” است. ویژگی بارز طراحی های او ترکیب هنری عناصر دنیای بصری ، طرح و نقاشی و در عین حال مجسمه سازی است. امضای وی رد نقاط و دایره های کوچک و بزرگ روی سطح ، مکان ها و پارچه ها است. در سال ۱۹۶۷ در نیویورک در جریان اعتراض به جنگ ویتنام ، نمایش های قدرتمند وی در حمایت از هیپی ها اجرا شد. او مخاطبان خالی را در خیابان به تصویر کشید. کوساما از تمام اجراهایش فیلمبرداری کرد و به عنوان مشترک در تولید چهارمین مسابقه بین المللی فیلم تجربی بلژیک که برنده جایزه ایده و خلاقیت شد ، بود.

    یاویی کوساما، خالق نقطه های رنگی

    در همان سال ، او شرکت خود را به نام “Kosama Fashion” تأسیس کرد و کارهای آوانگارد خود را برای فروش به نمایش گذاشت.

    لوسی آرتا Lucy Arta

    هنرمند علیه جنگ و خشونت از دیگر هنرمندان برجسته مفهوم سازی می توان به لوسی آرتا از انگلستان اشاره کرد. وی هنرهای مفهومی را آموخت و پس از فارغ التحصیلی شروع به خلق آثار منحصر به فرد کرد. وی در طراحی های خود نگاهی اجمالی به زندگی پناهندگان دارد. ویژگی بارز دیگر وی ترکیبی از ویدئو آرت ، عکاسی ، اجرا و طراحی است که در آن ویژگی هایی مانند بدنه ، معماری ، لباس و مد در نظر گرفته می شود. جنگ منبع اصلی الهام او برای طراحی اجراهای خود تلقی می شود. ایده لباس Arta Shelter رابطه انسان با مکان های مختلف را بررسی می کند و رابطه فضا و بدن را به روشی متفاوت نشان می دهد.

    لوسی آرتا Lucy Arta

    نرگس طافی؛ هنرمند مد مفهومی در ایران

    اگرچه در زمینه لباس مفهومی هیچ سابقه و سابقه قوی وجود ندارد ، اما گاهی هنرمندان از قلب دانشگاه ها به این رشته می آیند تا طعم تلخ مخاطبان مد مفهوم را در ایران برای چند دقیقه شیرین کنند. نرگس تافی در رشته طراحی لباس از دانشگاه UPF بارسلون فارغ التحصیل شد. وی همچنین برنده جایزه بهترین طراح لباس در جشنواره مد و لباس فجر در ایران شد. مجموعه وی از نمایشگاه لباس “Kote Austinan” با استقبال خوب مخاطبان لباس مفهومی در ایران روبرو شد. نمایشی از تلاش برای پر کردن شکاف طبقاتی بین فقیر و غنی ، که یک موفقیت موفقیت آمیز بود.

    نرگس طافی؛ هنرمند مد مفهومی در ایران

    سخن آخر

    به نظر می رسد که هر ساله به تعداد مخاطبان هنری مد مفهومی افزوده می شود و امید است که طراحان لباس مفهومی در ایران بتوانند جایگاه ویژه ای کسب کنند و هر روز بر تعداد آنها افزوده شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0
    دیدگاه‌های نوشته

    *
    *

    دو × 2 =